Waarom
moet een meiske als Doutzen Kroes 5 miljoen per jaar verdienen. Waarom moeten
bestuurders van ouderenzorginstellingen 200.000 euro per jaar verdienen. Waarom
krijgen bestuurders van woningstichtingen 400.000 euro per jaar. Is het eerlijk
dat topbestuurders 50 keer zoveel verdienen als de laagste verdiener van dat
bedrijf? Waarom krijgen falende bestuurders ook nog eens een bonus van een
miljoen of meer mee bij hun vertrek.
De
balkenende norm is 193.000 euro.
Waarom
laat iedereen dit toe?
Waarom
kunnen topvoetballers, toptennissers, motor- en autocoureurs schrikbarende
hoeveelheden geld meekrijgen. Waarom kan een Usain Bolt, die wel weet hoe hij
hard moet lopen, duizelingwekkende geldbedragen opstrijken. Deze lijst is
eindeloos, zoals we allen weten.
Het
zijn de uitwassen van het raszuivere kapitalisme, zonder inmenging van een
overheid.
Het
kapitaal regeert en dat is op zichzelf al verkeerd. De mens is een akelig
egoistisch beest en zelfzuchtig wezen , dat nooit genoeg heeft . Het streeft
altijd naar meer, en heeft bovendien een zeer sterke neiging om meer te willen
hebben dan zijn medemens, met name wanneer het die medemens kent . Het heeft
liever 150.000 euro per jaar, wanneer zijn naaste 100.000 euro verdient, dan
200.000 euro, wanneer zijn naaste 250.000 euro krijgt.
Hetzelfde
verhaal gaat op over de economische groei. Er is nooit genoeg. Het is een
verslaving. Machines hebben vele menselijke taken overgenomen. Maar die kunnen
niet gaan luieren en blijvend vakantie vieren. Vreemd? Neen, wij willen
kennelijk geen genoegen nemen met minder. De hele westerse cultuur is gericht
op groei en meer. Dat heet dan welvaart. Of het ook welzijn is , dat valt te
betwijfelen. Ons arbeidsethos is gericht op 34 uur in de week werken of langer.
Werk je minder en wil je genoegen nemen met een sober bestaan, dan wordt je
minder serieus genomen. Woon je in een chalet en heb je geen hypotheekschuld
dan vind men je een zonderling , raar en uitzonderlijk. Je bent stom wanneer je
je geld op de bank zet en daarover belasting moet betalen tegen een
voorondersteld rendement van 4%. Je wordt slim bevonden, wanneer je vader Staat
een gedeelte van jouw schuld laat meebetalen via de hypotheekrenteaftrek.
Grünberg
stelt dat het menselijk egoisme voorwaarde is om tot vooruitgang te komen en
daarmee is hij niet de enige. Ook Adam Smith verkondigde die theorie .Via een
onzichtbare hand zou menselijk egoisme tot een betere wereld leiden. Vele
economen zijn het hiermee eens en dat zijn dan vooral de marktdenkers. Het heil
valt van de vrije marktwerking te verwachten en zonder overheidsingrijpen zou
de wereld de meeste vooruitgang boeken. Milton Friedman is daar een goed
voorbeeld van en de Amerikaanse conservatieven
ook.
Maar
anderen, zoals de econoom John Maynard Keynes zien het kapitalisme als een
noodzakelijk kwaad, dat op zichzelf slecht is , maar daardoor nuttig. Op den
duur zijn wij zo rijk, dat wij daardoor niet zo lang meer behoeven te werken.
Een interessante gedachte , waarvan is gebleken, dat hij onwaar is.
Een
parallel van deze gedachten, maar dan tussen de politiek en de moraal zien we
bij Machiavelli, die beweerde dat alle goeds tot niets zou leiden en
daarentegen het slechte zou zegevieren in de strijd om de macht.
De
Duitse filosoof Karel Marx beweerde 150 jaar geleden ,dat het monster dat
kapitalisme heet, zich na iedere crisis verder zou verdiepen.
Het
kapitalisme kent geen grenzen en vergroot het verschil tussen arm en rijk. De
rijken worden rijker en de armen worden armer. Geld zoekt geld en geld maakt
machtig. Tegen machtswellust en machtshonger is geen grens bestand. De
ongelijkheid in inkomens zal alleen maar toenemen. Het vergaren van rijkdom is
een doel op zichzelf geworden, zonder rekening te houden met ecologische
grenzen (milieu) en zonder rekening te houden met sociale aspecten. (het
algemeen belang).
N.B.
Sommigen beweren dat er helemaal geen voorruitgang is in deze wereld, maar
slechts voortgang. Dat is de wereld van de agnosten en de nihilisten. Deze
staan aan de andere kant van dit spectrum. Deze gedachten kloppen ook niet. Er
is wel degelijk sprake van vooruitgang, al was het alleen maar in de medische
wetenschap en in de wetenschap van de
natuur- en scheikunde. Maar zij hebben volkomen gelijk wanneer zij het over de
mens hebben, daar is inderdaad geen sprake van vooruitgang, eerder van
achteruitgang. Iedereen denkt het gelijk aan zijn zijde te hebben, echt
geluisterd naar een ander wordt er niet. Slechts bij een onontkoombare
tragedie, wil men enige ootmoed aan de dag leggen.
Er
zijn er zelfs bij die triomfantelijk beweren dat het maar goed is dat wij
doodgaan, anders wordt het een nog grotere puinhoop. Dat noem ik nog eens
nihilistisch. Want wat onontkoombaar is, kunnen wij allemaal wel accepteren en
aanvaarden, dat is een vorm van realistisch denken, maar het is en blijft wreed
dat wij voortdurend afscheid moeten nemen van al datgene wat wij met veel
moeite tot stand hebben gebracht, in welke zin en betekenis dan ook..
Dit
triomfantelijke, dit “kijk mij eens goed zijn”is de tegenhanger van de
eenvoudige ziel, die het wel vergund is om zich bescheiden op te stellen, in de
volle overtuiging dat wij niets meer zijn dan een organisch stofje. Het is alle
kwaad goedpraten, het is trappen naar het idealisme, het “is zoals het is”, het
is de dood in de pot.
Alle
macht bij de Staat is natuurlijk ook de oplossing niet, het communisme leidt
tot onderdrukking en verlies van verantwoordelijkheidsgevoel. Natuurlijk moet
er een leider zijn die gemeenschappelijke taken van de burgers overneemt, die
als tegenprestatie daarvoor belasting betalen. Het sociale contract tussen
burgers en overheid is een groot goed. (Thomas Hobbes).
Hoeveel
macht moet er naar een overheid en hoeveel macht moet er naar de burger?
Zijn
er maatschappijordeningen te bedenken,
die de nadelen van beide stromingen kunnen uitbannen?
Iedereen
die meer krijgt dan 200.000 euro op jaarbasis
wordt verplicht tot storting van dat extra geld op een
speciaal gironummer. Dat geld wordt geïnvesteerd in een speciaal bedrijf tot
nut van het algemeen, en iedere storter wordt eigenaar/aandeelhouder van dat bedrijf naar inleg. Deze bedrijven
moeten werkzaam zijn in ontwikkelingsgebieden, waar gezag heerst. Na 20 jaar
wordt al naar gelang de resultaten dividend uitgekeerd.
De
gezagsdragers zijn de plaatselijken, die voor hun werk loon ontvangen.
Bedrijfsscholing van deze lokale bevolking is hieraan vooraf gegaan, die ook
betaald zijn door de genoeghebbers/storters.
Jan
Posch, 14 augustus 2012.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten