maandag 27 februari 2012

Nationale emotie.


En zo waren wij nog maar net bekomen van de schrik dat onze Wiebe onze Elfstedentocht had afgelast, en zo werden wij zegge en schrijve één week later opnieuw opgeschrikt.


Prins Johan Willem Friso lag 25 minuten onder een 40 centimeter dikke sneeuwlaag. Met een pieper op zak en een maat die direct hulp kon inschakelen, kan je je afvragen of dat niet sneller had gekund. Immers, wanneer de hulpdiensten altijd zo lang werk zouden hebben, verdienen ze dat predicaat niet. Anders gezegd, dan zijn ze feitelijk overbodig.


Friso kreeg een hartstilstand wegens verstikking ( te weinig zuurstof). Hij is maar liefst 50 minuten gereanimeerd, voordat zijn hart weer ging kloppen. Zijn hersencellen zijn daardoor onherstelbaar beschadigd. Die schijnen hooguit 15 minuten zonder zuurstof te kunnen.


Eigenlijk was Friso al dood, en hebben ze hem weer uit de dood opgewekt naar een toestand van vegetatief ( plantaardig) leven.


Friso was wars van protocol en schijnt het helemaal niet erg gevonden te hebben, dat hij geen lid meer kon zijn van het koninklijk huis en dientengevolge geen koning meer kon worden, tengevolge van zijn huwelijk met Mabel Wisse Smit, het voormalig liefje van gangster Klaas Bruinsma. Hij was de bolleboos van de familie. Ruimtevaart- en luchtvaartdeskundige en financieel bedrijfskundige. Directeur in Londen en vader van twee kinderen.


Waarom, Friso, ben jij gaan skieën met  code 4. Waarom, Friso ben jij de echtgenoot geworden van een voormalig misdaadvriendin. Kon je echt geen betere partij vinden? En waarom droeg jij geen airbag, net zoals je Oostenrijkse vriend?

 Ik ben nooit een voorstander van het koningshuis geweest en zal dat ook nooit worden. Ik houd niet van protocollen en symboolfuncties. Ik vind ons koningshuis een achterhaald verschijnsel. Maar deze tragedie, die deze jongeman van 43 jaar is overkomen heeft ook op mij diepe indruk gemaakt.Tragisch en dramatisch. Ik wens dan ook alle nabestaanden van Friso veel sterkte en kracht toe. De euthanasie-discussie zal binnenkort wel weer gaan oplaaien.



Door deze noodlottige gebeurtenissen, zal het mij meevallen wanneer er dit jaar een Koninginnedagviering zal plaatsvinden. Ik verwacht daarentegen eerder op die dag een aankondiging van troonsoverdracht, wanneer ik onze Koningin als een gebroken vrouw,  ondersteund door familie, zie rondstrompelen.



Gelovigen zullen beweren, dat Mabel gestraft moest worden wegens haar verleden. Ik zeg, dat het stom toeval is. Het zou mij niets verbazen dat de sneeuw op die berg losser is gaan zitten, door die geplande eerdere explosies, waardoor het net leek of het veilig was.


Kunnen wij Assad niet 45 minuten onder de sneeuw stoppen. Wanneer God zou bestaan, had hij Friso laten leven en Assad onder een lawine bedolven. Dan waren er minstens 7000 mensen van een ellendige dood bespaard gebleven. Mensen net als Friso,  waarvoor niemand zich verantwoordelijk wil voelen, en het liefst alles daarover zouden willen ontkennen.



Maar dat is niet zo. Helaas ,ook niet voor Friso.

Zie je wel, onze wereld is een verdomde en bloederige rot hel.

De beelden van Homs kan ik nauwelijks nog aanzien,

De berichtgeving daarover evenmin.

De haren rijzen mij te berge,

Mijn kwaadheid kent geen grenzen,

Wanneer ik die stakkers daar zie liggen te creperen,

En langzaam aan het sterven zijn,

Bij hun volledige bewustzijn.



Jan Posch, 24 februari 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten