“Niets is erger voor een mens dan geconfronteerd te worden
met zichzelf” en ware woorden schijnen altijd ongerijmd, maar geen enkele
andere vorm van lering kan hen vervangen.
En
wat als je de waarheid schrijft? Geloof me, niemand wil de echte waarheid
horen, behalve van de therapeut, de (gekke) nar, en de publieksvermakende
conferencier (ook die moeten zich nog
aanpassen en oppassen), maar dan nog niet in de persoonlijke sfeer en het
liefst via een komische truc, wending of noot. Wie de (persoonlijke) waarheid
vertelt moet rekenen op hel , doem en verdoemenis. De waarheid is namelijk voor
ons ellendelingen te cru om aan te horen. Wij weten zelf namelijk dondersgoed
dat wij verkeerd of althans verknipt en tegenstrijdig in elkaar zitten, Wij
zijn nu eenmaal innerlijk verscheurde en tegenstrijdige wezens, onderworpen aan twijfel en velerlei onvolmaaktheden/beperkingen/tekortkomingen en zeker aan mengsels van haat en
liefde, vaak culminerend in bizarre onredelijkheid.
Iedereen
gaat zeggen: wat is waarheid en dat is jouw waarheid. Natuurlijk. Maar die
iedereen vergeet dat wij allemaal dagelijks aan filosofie of waarheidsvinding
doen. Iedereen wil weten wie de moordenaar was van Marianne Vaatstra en met
alles wat daar omheen hangt. Zelfs van de motieven en de achtergronden.
Iedereen is feitelijk op zoek naar de waarheid, al beseffen hele volksstammen
dat zelf niet. Maar als de uitkomst ons niet bevalt , ontkennen wij hem
categorisch.
Bovendien
zien sommigen deze waarheid wel en anderen niet. Sommigen kijken veel sneller
door situaties heen. Sommigen voelen hem zelfs op afstand. Het moeilijkste voor
een mens is om zijn eigen situatie onder ogen te willen en durven zien. Van een
ander zien we zijn gebreken heel gemakkelijk, maar die van onszelf niet of
nauwelijks, Zelf denken wij dat wij alles goed doen. Maar de weg naar de hel
ligt geplaveid met goede voornemens en intenties/bedoelingen.
Een
scherpzinnige vrijdenker moet niet Vader Staat gaan verdedigen, wanneer die
laatste zich weer eens crimineel heeft gedragen. Een echte vrijdenker laat zich
door de staat de wet niet voorschrijven, behalve als het echt niet anders kan.
Hij zorgt voor zijn eigen vrijheid en verantwoordelijkheid, zolang hij daarmee
een ander met rust laat..
Uitgebreid
ben ik op mijn site (welk een rot woord), ingegaan op de boete n.a.v het niet
dragen van gordels. Die zaak laat ik voorkomen tot de hoogste instantie..Vader
Staat heeft zich misdragen in de uitvoering en principieel vind ik dat de
politiefunctionaris je alleen mag bekeuren in het geval van een gevaarlijke
situatie.
Veroordeel
je dat niet, maar moedig je dat juist aan, dan ben je geen echte vrijdenker,
dan ben je innerlijk tegenstrijdig. Dan ben je verlicht en oerconservatief
tegelijk. Dan ben je niet meer dan een
clichémannetje. Het is in ieder geval niet in lijn met verlichte
uitgangspunten als vrijheid, gelijkheid,rationaliteit en logica.
Dan
is een grote voorwaarde geschapen voor spanningen in je eigen ziel.
Ook
een archaïsch verschijnsel als het Oranjehuis in ere houden, past m.i. niet in het denken van de vrijdenker. Dat past
niet meer in ons huidige tijdsgewricht, waarin wij de feodale toestand voorgoed
achter ons hebben gelaten. In vroeger tijden werden wij door deze adel
overheerst en als horigen/ sukkels bezien, terwijl zij zichzelf via (dwang)arbeid van deze onderdrukten
verrijkte en deze rijkdom in stand hield door erfrecht en (internationale)
huwelijken. En dat alles meestal met kerkelijke goedkeuring indien dat
noodzakelijk bleek. Kerk en staat, godzijdank (ik bedoel gelukkig natuurlijk),
zijn zij nu gescheiden.
Een
boete krijgen waarvan je het zuivere gevoel hebt overgehouden dat je bestolen
bent is geen pretje. Voor 127 euro kan je een mooie wandelvakantie naar
Duitsland organiseren. 127 euro boete moeten betalen aan lachende jongemannen,
waarvan naderhand schande werd gesproken door wegwerkers over hun bumper
kleefgedrag. Het is overhevelen van privékapitaal naar de algemene middelen, om
hun eigen salaris te betalen en die van de werklozen.
Ik
schrijf mijn verhalen vanuit mijn eigen specifieke beleving en iedereen mag dat lezen.
Niemand
hoeft dat te doen en niemand hoeft het er mee eens te zijn.
Kritiek
krijg je desalniettemin toch wel. Zelfs relaties kan je ermee te gronde
richten, ook in de familiale sfeer. Hetzij doordat hen de stijl, hetzij doordat
hen de inhoud niet aanstaat. Je kristalliseert jezelf namelijk behoorlijk uit
en daarom maak je jezelf kwetsbaar.
Maar louterend en zuiverend werkt het wel en de
natuur zegeviert
uiteindelijk.
Maar je moet wel de bereidheid hebben om alleen achter te blijven , dat wel,
hoewel je ook alleen komt en eindigt natuurlijk.
Ik
spring liever van een rots af, dan afhankelijk te worden van een ander, in
welke zin en betekenis dan ook. Mijn geestelijke vrijheid zal niemand mij ooit
ontstelen.
Wanneer
je niet meer bang zal zijn voor de dood, wanneer je niet meer angstig zal zijn
om alleen achter te blijven, wanneer je je eigen zelfmedelijden hebt kunnen overwinnen en wanneer je geen
vleierij meer nodig zult hebben voor je eigen zelfrespect en ongevoelig bent
geworden voor complimenten, wanneer je je kunt verzoenen met louter je geesteskinderen en je eigen echte
kinderen een goed leven hebben , dan pas kom je in je natuurlijke rusttoestand
en eindstadium. Ik meen dat de boedhisten dan over het nirwana spreken. De
rusttoestand, waarin de hartstocht voorgoed
is overwonnen.
“Voor
de waarheid behoeft niemand zich te verontschuldigen”.
Jan
Posch, 13/14 januari 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten