vrijdag 4 mei 2012

De definitieve ontmaskering van de homo sapiens.







1.    Wij zijn slechte beslissers en echt rationeel handelen schijnt bijzonder moeilijk voor ons te zijn.

2.    Wij zijn dol op informatie, die strookt/overeenkomt met onze opvattingen.

3.    Wij laten ons onbewust leiden door recente ervaringen en waarnemingen.

4.    Wij denken dat mensen die iets goed kunnen, overal goed in zijn.

5.    Wij hebben de neiging om achter leiders aan te lopen,die overtuigend overkomen, ook al zijn het megalomane lieden.

6.    Wij zijn vooringenomen, wij hanteren drogredenen, wij leven met valse illusies, negeren bepaalde zaken, indien die ons niet welgevallig zijn en overschatten onszelf schromelijk.

7.    Wij laten ons (telkens opnieuw) bedonderen, vooral door mensen die een grenzeloos optimisme uitstralen, en lopen als een kip zonder kop achter deze schijnzekere figuren aan.

8.    Vanzelfsprekendheid zien wij op een bepaald moment niet meer.

9.    We onderschatten grote risico’s en overschatten kleine risico’s. (centen-wijs en ponden-gek).

10.                      Wij varen bijna altijd op incomplete informatie en oordelen desalniettemin navenant.

11.                      Wij kunnen niet plannen, omdat het voor een mens onmogelijk is zich iets helder voor de geest te krijgen, hetgeen hij nog niet eerder heeft meegemaakt.

12.                      Wijsheid achteraf komt altijd, met name wanneer wij iets, uit pure angst of toevallig, al eens vooraf gedacht hebben. Deze wijsheid wordt dan vervolgens schromelijk overdreven en zeker in die gevallen wanneer iets toevallig waarheid blijkt te zijn geworden.

13.                      Wij zijn onverbeterlijke optimisten, die hun eigen kunnen schromelijk overschatten.

14.                      Wanneer een roekeloze leider het geluk heeft dat hij achteraf gelijk blijkt te hebben, hijsen we hem subiet op het schild en vereren we hem, totdat het moment komt dat hij door het ijs zakt.

15.                      Wij hebben de neiging om slachtoffers de schuld van hun lijden te geven. (wanneer er twee kijven, dan zullen ze allebei wel schuld hebben).

16.                      We willen graag geloven, dat wij in een rechtvaardige wereld leven, waarin goede mensen, goede dingen overkomen en slechte mensen, slechte dingen.

17.                      Wij blijven onszelf uniek vinden. Wij denken rechtvaardiger, eerlijker en gevoeliger te zijn dan anderen, waarschijnlijk , omdat wij een ander niet in zijn hoofd kunnen kijken.

18.                      Wij meten met twee maten. We leggen voor onszelf een makkelijkere maat aan, dan voor anderen, doordat wij een gebrek aan inlevingsvermogen in anderen hebben en het eenvoudiger is om zich daarin niet al te veel te verdiepen.

19.                      Wij willen niet de les te worden gelezen door anderen, ook niet wanneer die gelijk hebben. Integendeel, op zulke momenten zetten wij onze hakken in het zand en beschermen wij met alle mogelijke middelen onszelf om egoverlies te voorkomen (denken we).

20.                      Wij hebben een voorkeur voor bevestiging. Wij willen het andere geluid eenvoudigweg niet horen. Als we er niet onderuit komen om die aan te moeten horen, dan kennen we daar minder gewicht aan en hebben vervolgens de sterke neiging om deze informatie weer snel te vergeten.

21.                      Wij lijden aan wij-zij denken. Wij hebben een zeer sterke voorkeur voor de eigen groep, ongeacht hoe deze tot stand is gekomen. Wij willen kost wat het kost bij deze groep blijven behoren en hebben de neiging om andersdenkenden als vijandig te zien.

22.                      Wij zijn vooral op moeilijke momenten te zacht (soft) en te aardig om goede besluiten te nemen. (zachte heelmeesters maken stinkende wonden). 

23.                      Wij laten ons sterk leiden door het gedrag van anderen. Wij zijn als makke schapen, die zich naar de slachtbank laten brengen. Wanneer een kamer zich langzaam met rook vult reageren wij minder snel op deze onverkwikkelijke situatie, in het geval er ook andere mensen in die kamer zitten, ( die niet reageren).





Jan Posch, 4 mei 2012.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten