dinsdag 23 augustus 2016

Voorspelling.

Wij simpele zielen kunnen niet in de toekomst kijken, hetgeen wij allen graag zouden willen. 

Wat volgt na onze dood?  Leegte of het paradijs?

Niels Bohr, de natuurkundige, zei al dat voorspellen moeilijk is. zeker als het de toekomst betreft.

Ook zijn de gevolgen van ons handelen niet te overzien. Neen, dikwijls zijn zij het tegendeel van wat wij poogden te bereiken.

Schopenhauer, de Duitse filosoof, zei eens in een optimistische bui: "Het afnemen van de krachten bij toenemende ouderdom is triest doch noodzakelijk om de naderende dood enigszins te kunnen aanvaarden.

Echte doodsangst heb ik niet meer. Ik  hoor  bij degenen voor wie magere Hein als een verlossing zal komen, maar wat zou het desalniettemin mooi zijn, als het navolgende gedicht op pure waarheid zou berusten: 

Ik zal er zijn als je huilt.
Ik zal er zijn als je mij nodig hebt,
Ik zal er zijn als je valt,
Ik zal er altijd zijn.

Ik ben lang geleden dezelfde weg gegaan,
en hij leidt naar waar jij zo naar verlangt,
Kijk niet om, maar zie vooruit,
Want ik, ik zal er zijn.

Jan Posch, 23 augustus 2016,


Geen opmerkingen:

Een reactie posten