donderdag 20 september 2012

Internationale Kinderprijs.


De 13-jarige jongen Kesz Valdez uit de Filipijnen heeft , voor zijn hulp aan straatkinderen, uit handen van Nobelprijswinnaar in 1984 Desmond Tutu , in de Haagse Ridderzaal , de Internationale Kindervredesprijs van de organisatie Kinderrechten  uitgereikt gekregen.

 
Samen met anderen heeft hij een organisatie opgericht om fondsen te werven. Ook geeft hij voorlichting over een goede gezondheid , via voeding en hygiƫne.

 
Dit alles was niet mogelijk geweest zonder de tussenkomst van sociaal werker Harnin, die Filipijnse straatkinderen helpt.

Vorig jaar ging deze prijs naar een gehandicapt Zuid-Afrikaans meisje, dat zich inzet voor andere gehandicapte kinderen.

 
Er gebeuren gelukkig ook nog goede dingen op deze aardbodem. Vanmorgen zag ik toevallig een reportage op National Geografic Chanel over de gebeurtenissen op 6 juni 1944 op het Omaha -strand in NormandiĆ« in Frankrijk. Daar werden kerngezonde mensen aan flarden geschoten door een Duitse bezetter via het laffe machinegeweervuur op een hoger gelegen heuvel. Degenen die niet het geluk hadden direct dood te zijn, lagen kermend  van de pijn te schreeuwen om hulp van hun Moeders.

 

Ook voor die moedige Amerikaanse helden neem ik diep mijn pet af.

 
Zij helpen mij om een enigszins aanvaardbare reden te vinden, voor voortgang in deze  gemankeerde en krakkemikkige wereld.

Maar de echte troost zal ik, waarschijnlijk, pas vinden, wanneer ik, op mijn beurt, de moed zal hebben gevonden om (ook) offers te plegen, zoals in het edele schaakspel.

 

Jan Posch,  20 september 2012.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten