In
1897 publiceert de Franse socioloog Emile Durkheim via zijn “De la Division du travail social” een uiteenzetting over sociale cohesie.
Daarin
beweert hij dat het bindmiddel van menselijke samenlevingen bestaat uit
gedeelde normen en waarden.
Mensen zouden een deel van hun identiteit ontlenen aan dit
collectief bewustzijn van morele opvattingen, ideeën en sentimenten, waaronder
geloofsopvattingen. Het zou ook de overlevingskansen doen toenemen binnen een groep.
Mensen
worden ook door ( onderwijs) taal en vriendschappen onderling verbonden. In
Amsterdam schijnen er nog maar 50% echte
(blanke) Amsterdammers rond te lopen : de rest is allochtoon ( van
buitenlandse afkomst).
De
vraag is of dat erg is. Het nadeel van een collectief bewustzijn is dat de
heersende ideeën en opvattingen niet of nauwelijks ter discussie mogen worden
gesteld op straffe van uitzetting uit dat collectief, Vergelijk in deze ook een
willekeurige werksituatie.
Uit
sociologische experimenten is gebleken dat groepen agressief reageren op
andersdenkenden, met andere belangen. Vrijdenkers dienen zich te conformeren
aan groepsnormen. Velen doen dat ook onder deze druk omdat zij geen
buitenstaander willen zijn. Aan het normen en waardenstelsel mag nu eenmaal
niet worden getwijfeld, omdat zulke twijfel het fundament van de maatschappij of groep zou ondermijnen.
Maar
is dat ook zo?
Globalisering
(= verwerelding) is de nieuwe realiteit geworden. (Vergelijk in deze de moderne
media, zoals het internet en alle sociale media. (twitter, facebook, blogs
e,d,).
Alwaar
alle culturen bij elkaar komen zullen deze mensen over een groot aanpassings-
en inlevingsvermogen moeten beschikken, al was het alleen maar om goed om met
elkaar te kunnen communiceren.
D e
stad New-York leert ons in ieder geval dat een gemeleerde stad geen gebrek zal
hebben aan economische bedrijvigheid. Internationale bedrijven hebben geen
enkel probleem om zich in deze steden te vestigen. Integendeel.
De
Nederlander en zeker de conservatieve denkers onder ons, zouden eens
moeten gaan beseffen, dat de individuele mens belangrijker is , dan
zijn op angst gebaseerde nationale gevoelens.
Jan
Posch, 27 december 2013.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten