vrijdag 23 november 2012

Bezwaarschrift.

Edelachtbare Heer,

 

Op vrijdag 16 november 2012, reed ik nietsvermoedend op de openbare weg tussen Eastermar  en Sumar in Friesland. Plotsklaps werd ik opgeschrikt  door een, als een duiveltje uit een doosje komende politieauto,inclusief fel lichtgevende koplampen .Deze politieauto bleef vervolgens  bumperklevend ongeveer een anderhalve  kilometer achter mij aanrijden, alvorens mij te passeren Daarna kon ik het bordje “volgen” ontwaren.

Op een daarvoor geschikte plaats werd mij ( op een fatsoenlijke wijze)  te kennen gegeven dat ik zonder gordels om een voertuig aan het besturen was, hetgeen verboden schijnt te zijn.

 
Op de vraag van de wetsdienaar waarom ik geen gordel droeg heb ik geantwoord dat een volmondige, zelfstandige en zelfverantwoordelijke burger zelf wel kan uitmaken wat verantwoord autorijgedrag is. Daarvoor heb ik  Vader Staat niet nodig. Let wel, ik ben geen principiële weigeraar, ik doe hem dan om, indien ik dat zelf nodig vind.

 
De desbetreffende wetsdienaar en politieofficier hoorde mij serieus en nauwlettend aan en zei begrip te kunnen opbrengen voor mijn standpunt. Desalniettemin kreeg ik een straf opgelegd  van 120 euro.

 
Mijn bezwaar tegen deze gang van zaken betreft het volgende:

 

·       De staat (en dus zijn wetshandhavers) dient geen misbruik te maken van hun bevoegdheden. Als vrije burger heb ik het volste recht om afwijkend gedrag te vertonen en mij te verzetten tegen in mijn oog ongewenste uitkomsten van die wetten. Vrijheid is het recht onverantwoord te handelen in de ogen van anderen, ook als die dat tegen mijn eigen belang in vinden te gaan.

·       Wanneer politiefunctionarissen mij naar de reden van mijn gedrag vragen, impliceert dat automatisch dat een moreel standpunt gehonoreerd zou moeten kunnen worden, zeker wanneer de desbetreffende officier van politie daar begrip voor toont.

 

·       De  agressieve manier waarop de dienstdoende politieofficieren achter mij aan bleven rijden.  (twee getuigen van deze gang van zaken spraken later hun ontsteltenis daarover uit).

·       Op het moment dat ik zonder gordel om gesignaleerd werd door de wetsdienaren, was er absoluut geen sprake van een gevaarlijke situatie. Integendeel, het was het gedrag van de dienstdoende politie zelf, die voor een al dan niet gevaarlijke, in ieder geval   onstabiele situatie zorg droeg.

·       Ik heb niet het rechtsgevoel een overtreding begaan te hebben. Ik probeer altijd veilig en verantwoord in het verkeer te opereren, als een zelfverantwoordelijke burger. Deze gang van zaken  levert slechts een afkeer op tegen de wetsdienaars en de staat in het algemeen. Kort gezegd, je wordt opgescheept met een geweldige kater, waardoor je psychische stabiliteit wordt aangetast en ondermijnd  ,hetgeen natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn.

·       De belerende wijze waarop een jongeman van de politie  mij meent te moeten benaderen met de opmerking: “weet u wel  dat ik het vervelend vind om uw vrouw of vriendin te moeten benaderen met de mededeling dat haar echtgenoot of vriend is omgekomen”, vind ik in dit verband zeer duidelijk niet op zijn plaats. Immers, er was totaal geen sprake van een onveilige verkeerssituatie. De tegengedachte van een mogelijkheid is in dit verband niet relevant, aangezien er altijd en overal wel eens iets zou kunnen gebeuren.

·       Ik vind dat een, geen gordeldragende automobilist in het algemeen, alleen dan bekeurd zou moeten kunnen worden,  indien er sprake is van een actuele onveilige verkeerssituatie. Het is dan aan de rechter in het geval van twijfel om uit te maken of dat ook daadwerkelijk het geval is geweest.

·       Het punt dat wij ons aan de wet dienen te houden, aangezien wij die met z’n allen democratisch tot stand hebben gebracht, snijdt geen hout. Ik heb namelijk op een partij gestemd die het met mijn zienswijze eens is, of beter gezegd waarmee ik het eens ben.

·       Het dragen van een autogordel is een groot nadeel, indien het voertuig in het water belandt. In vele gevallen schijnt het dan moeilijk, zo niet onmogelijk te zijn, om deze riem (snel) los te maken.

·       Wanneer anderen schuldig zijn aan een aanrijding, betalen zij de daaruit voortvloeiende schade, meestal via hun verplichte verzekering. Zelf heb ik nog nooit schade veroorzaakt via mijn voorzichtige rijgedrag en indien dat onverhoopt wel zou gebeuren, betaal ik de schade zelf.

 

Concluderend, kom ik tot het navolgende syllogisme:

 

In  het onderhavige geval zou ik geen boete hebben  moeten krijgen . Een (normale) aanhouding, waarin de eventuele gevaren van het niet-dragen van een autogordel besproken worden, zou m.i. beter op zijn plaats geweest zijn.

In dit kader pleit ik daarom ook voor het invoeren van een (straf)puntensysteem voor overtredingen in het verkeer. Bij het bereiken van een bepaald aantal minimumpunten zou men een boete moeten krijgen, die oploopt al naar gelang het aantal verkregen strafpunten. Overtredingen zoals deze, zouden dan, relatief bezien, licht bestraft dienen te worden.

 

Met hoogachting,

 

Jan Posch, november 2012.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten